aikani

 

timo.salo@gmail.com

Blogilista

jne.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Weblog Commenting by HaloScan.com

27.6.03

 

Puhutaan hulluja

Olen pahan kerran sekaisin. Huomaan näperteleväni samojen kömpelöiden ongelmien kanssa jatkuvasti. Moni mielenkiintoinen aihe odottaisi pääsyä ihmisten ilmoille tällä foorumilla, etunenässä sellaiset, joita on käsitelty muilla foorumeilla. Se, että kaikenlaiset tekstit ovat yhdessä pinkassa päällekkäin kirjoitusjärjestyksessä, ei ole kaikkein sopuisin ratkaisu. Tulee sisäisiä linjaerimielisyyksiä.

Erääksi linjoistani on muodostunut Trio Erektuksen eräänlaisena ateljeekriitikkona toimiminen, mutta tarvitsisin itse ateljeekriitikon, joka sanoisi mihin kannattaa panostaa ja mihin ei.

Oma itsekritiikkini on liian mielivaltaista: tuntuu siltä, että jonkinlainen perfektionistinen, anaalis-sadistinen hirviö terrorisoi minua oikuillaan. Nähdäkseni eteenpäin olen kaivannut selkeitä periaatteita, loogisten struktuurien tarjoamaa tukea sekavuutta vastaan. Olen ollut wannabe-nörtti, mutta vain wannabe, koska niissä elämäntilanteissa, joihin olen ajautunut, se hirviö (Sisäinen psykonarttu? Terveisiä vain Panulle: tämän rinnalla naiset ovat loppujen lopuksi harmittomia pikkutekijöitä, sanokaa minun sanoneen.) on kieltänyt minulta kaikki tukijärjestelyt: "Älä yritäkään raukkis, pikkupoika, vetäytyä sääntöjen suojaan." Tuli mieleeni jatkaa tuota sanoilla: "Kanna rajoittamaton eksistentiaalinen vastuusi tai kuole." Taitaisi tällaisen mörön edessä tuntea moni muukin itsensä heikoksi ja munattomaksi. Jospa se olisikin kiinnostunut vain elämän suurista kysymyksistä eikä eikä kiusaisi minua kaikilla mahdollisilla yksityiskohdilla!

Halveksuntateemasta täytyy sanoa velä jotain. Ihmisen sosioemotionaalis-kognitiivinen koneisto on liian mutkikas ja monitilainen omalla pedantilla otteellani käsiteltäväksi. Halveksunnassa on varmaan olennaisinta se, että se on torjunta- tai irrottautumistemppu. Temppu voi onnistua paremmin tai huonommin. Jos viha motivoi ihmisen tekemään jotain, niin halveksunnan funktio on oikeuttaminen: se helpottaa niin tekemistä kuin tekemättä jättämistäkin. Mutta kuten sanoin, se on vaarallinen lääke.


Comments: Lähetä kommentti