aikani

 

timo.salo@gmail.com

Blogilista

jne.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Weblog Commenting by HaloScan.com

7.7.03

 

Luikutus

Nuorempana minulla oli tapana säikkyä omaa ääntäni, joka tuntui ilmentävän jonkinlaista haavoittuvaisuutta, jotain liian lähelle tulevaa ja sydäntä riipaisevaa. Sukulaiseni näyttävät ja kuulostavat jotenkin viattomalla tavalla surumielisiltä. Kuten myös naiset, joihin ihastun.

Itsekiintymyksellä ja etenkin sen sävyllä on osuutta asiaan, mutta suomalaiset ovat maailman liikuttavinta kansaa, uskokaa vain. Onko oikeastaan liikuttavampaa olentoa kuin tavallinen suomalainen pikkupoika, kysyi runoilija Nummela syntymäpäivänään Tallinnan lautalla ( ja menossa oli vasta ensimmäinen olut). Niin, emme näe muualta tulevissa ihmisissä aivan samanlaista myötätuntoa herättävää suojattomuutta kuin kaltaisissamme. Ulkomailla tunnistaa suomalaisen miehen tai naisen helposti: suojaton, kuoreton, melkein tärisevä ihmisolento, jolla on jotenkin varovaisesti piirretyt piirteet, vetäytyvät, auringonarat silmät, sananarka suu, värittömät hiukset. Ulkomaalainen näkee samat asiat, mutta mikä tunne hänessä herää jos ei myötätunto? Me suomalaiset olemme yhä muihin eurooppalaisiin verrattuina lapsenomaisia, pehmeitä ja hieman yksinkertaisia maalaistyttöjä ja -poikia, mutta surkuteltaviksi me muutumme vasta hävetessämme tätä seikkaa. Suomalainen nainen häpeää, ja mies häpeää perässä. Semiurbaani tragedia.

Palatakseeni siihen mistä aloitin, en enää säikähdä omaa ääntäni kuten nuorempana. Voi olla, että lajitoverit säikähtävät, mutta sikäli kuin he eivät ole täysin säästyneet laulultani, he ovat säästäneet minut murhakritiikiltään, jos veljeäni ei oteta lukuun.

Minuun on iskenyt - liioittelisin jos sanoisin vastustamaton - halu laulaa.

Murrosiän melskeissä halusin tietenkin kuulostaa mahdollisimman miehekkäältä sillä seurauksella, että taisin päätyä laulamaan matalammalta kuin olisi luontevaa. Kun aloitan laulamisen luottavaisesti muka sopivalta korkeudelta, ääneni sortuu yleensä melodialinjan alimman tai toiseksi alimman sävelen kohdalla. Yläpäässä vaikuttaisi olevan enemmän mahdollisuuksia, etenkin kun falsettini tuntuisi yllättävän käyttökelpoiselta.


Comments: Lähetä kommentti