aikani

 

timo.salo@gmail.com

Blogilista

jne.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Weblog Commenting by HaloScan.com

10.2.05

 

Kynän pyörittelyä

Pidän viimeksi otsikoimastani merkinnästä tavallista enemmän - huolimatta tekstin epäselvyyksistä, jotka keskittyvät ensimmäiseen kappaleeseen. Koetin siinä sanoa taas jotain kirjoittamisesta.

[Tämän merkinnän aloituskappaleesta vasta surkea uhkasi tulla. Korjailin sitä klo 16:39. {Korjailin tätä huomautusta klo 17:15.}]

Myös Amerikassa on pohdittu kirjoittamisen vaikeutta (linkki Kasasta):

American writers today drink much less than their predecessors. I asked a psychoanalyst what they do instead, to take the edge off. "Exercise," he said.

Tuon lisäksi olen keksinyt toisenkin keinon, jolla aion saada itseni tuottamaan tekstiä - ja myös ajattelemaan paremmin. Uskon sen täydentävän kuntoharjoittelua hyvin. Vihjasin menetelmään jo. Paljastan sen myöhemmin.

Kuten Tommi kommenttinsa mukaan, koetan minäkin vieroittaa itseni turhasta puheliaisuudesta. Yllättänen useimmat ystäväni toteamalla, että tämä ei ole minulle niinkään filosofinen kysymys - sille, jota ajatustenvaihdon yleinen mielekkyys askarruttaa, suosittelen stimuloivaa opetuskasettia, Nevanlinnan ja Relanderin radio-ohjelmaa, joka on äänitetty Radio Helsingin studiossa tammikuun viimeisenä päivänä kuluvaa vuotta. Sen voi ladata tästä, kelata sitten vaikka puoleen väliin ja antaa pyöriä.

Tommi pelkää asettuvansa tosiasioiden tielle, minä en niinkään (en varmaan ole yhtä vastuullisessa asemassa kuin hän), paitsi jos puhutaan sellaisista faktoista, jotka koskevat minua ja ovat tärkeitä minulle ja - osin välillisesti - läheisilleni. Yritän ylläpitää edes jonkilaista selvyyttä siitä, mitä minussa tapahtuu ja mitä minä teen: jos olen sekaisin, se saa näkyä, jotta asian voi korjata. Kova ja varmasti elitistinenkin koulu tämä tällainen, mutta minua ei kiinnosta pakoilla vastuuta loputtomiin.

Olen sekaisin, sen myönnän, hullu tuskin, mutta sekaisin, erinomaisen sekaisin - kuten asiani. Mutta jos kynäni pysyisi terävänä kaikissa käänteissä eikä minun tarvitsisi luopua kaikista niistä pyyteistä, jotka jotenkin onnistuvat naamioitumaan totuudenrakkaudeksi, itseluottamuksellani olisi ainakin jokin konkreettinen perusta.


Comments: Lähetä kommentti